Wednesday, April 6, 2016

Voi ce stiti despre sticleti?

Eu, una, stiam doar ca e o pasare cantatoare, de talie mica, pe care multi oameni, in trecut, o tineau in colivii. Pentru ca are, intr-adevar, un tril deosebit. M-a chinuit un sticlete vreo 3 saptamani, il auzeam cantand prin copacii din dreptul balconului, dar nu reuseam niciodata sa-l vad, daramite sa-l si fotografiez. Si, intr-o zi, vad o bazdaganie mica ce canta de mama focului, ca norocul ca aveam si aparatul foto la mine, si am reusit sa-l surprind. Era sus pe o creanga si abia dupa ce am descarcat pozele si am reusit sa dau un "zoom" pe imagine, am vazut cat e de frumoasa pasarea asta.
Omul pe care il tot bombardez cu cele mai tampite intrebari si care ma ajuta sa identific pasarile pe care le gasesc, m-a facut sa rad in hohote: "E un sticlete. Astia canta ca oligofrenii". Si am inceput, prin urmare, sa-mi fac temele.
Asadar: Sticletele (Carduelis carduelis) e o pasare cantatoare, de talie mica si viu colorata. Se distinge prin pata rosie din jurul ciocului, ceafa, aripile si coada sunt negre cu galben. Restul penajului e cafeniu iar obrajii sunt albi. Isi alege ramurile cele mai golase pentru a-si expune penajul frumos si a-si "da drumul la gura", caci prin tril si culori isi tine rivalii la distanta sau isi atrage partenera. Deci, motive duble pentru a canta de zor, cat e ziua de lunga. Este o pasare sedentara, nepretentioasa si, in trecut, era simbol al primaverii, al fecunditatii si al rabdarii. Ba chiar am citit si o legenda foarte frumoasa, care spune ca sticletele ar fi incercat sa scoata spinii din coroana lui Isus, de aceea a ramas cu pata rosie pe fata, in jurul ciocului.
In incercarea mea de a-mi face temele si a invata despre sticlete, am dat si peste o serie de expresii foarte amuzante, din popor.
1. Stiati ca expresia "a-si pune colivia de sticleti pe cap" inseamna "a se insura"?
2. Politistii sunt porecliti "sticleti", probabil datorita vestelor verzi, care iti sar in ochi si care atrag privirea.
3. Fosta mea diriginta din liceu ne zicea des: "cand va vin sticletii, sa veniti sa-mi spuneti, ca va motivez eu." Adica, daca avem chef de chiulit, sa-i spunem ei ca sa ne motiveze absentele.
4. "A-i scoate cuiva sticletii din cap" inseamna a-i scoate ideile proaste sau ciudate din cap.
5. Oamenii interesanti sunt cei carora "le canta sticletii la cap".

Astept cu nerabdare ca lista sa mai fie completata.
Pana una-alta, sticletii surprinsi de mine:





No comments:

Post a Comment